Blog > Komentarze do wpisu

Jak powinna wyglądać idealna noc oscarowa 2017 r.

Znów Oscary. Co prawda teoretycznie bukmacherzy wiedzą wszystko i nie ma żadnych niespodzianek, ale przed rokiem stado nagród miał zgarnąć niedźwiedź, a jednak ta najważniejsza nagroda trafiła do skromnego filmu o dziennikarzach, który był faworytem Filmotatnika. Dlaczego więc znów nie spróbować spisać listy kto powinien dostać nagrody?

Najlepszy film

 Czytając Filmotatnika dobrze wiecie, że najbardziej podobał mu się film o kosmitach, czyli „Nowy początek”. Choć warto nadmienić, że jeśli nagrodę dostanie „Manchester by the Sea” też wstydu nie będzie [faworyt bukmacherów - „La La Land”, wg Williama Hilla]

Nominacje:  „Aż do piekła”, „Fences”, „La La Land”, „Lion. Droga do domu”, „Manchester by the Sea”, „Moonlight”, „Nowy początek”, „Przełęcz ocalonych”, „Ukryte działania”

Najlepszy reżyser

No cóż. Choć chciałoby się nagrodzić Villeneuve'a, to nagroda chyba należy się Damienowi Chazelle'owi, bo zapanowanie nad tańczącym Ryanem Goslingiem (w zasadzie tańczącym wszystkim w tym filmie) to duży wyczyn. Ten film ma zmienną dynamikę i tempo. Chazelle zrobił film zupełnie inny niż „Whiplash”. Lepszy. [faworyt – Damien Chazelle]

Damien Chazelle „La La Land”, Mel Gibson „Przełęcz ocalonych”, Barry Jenkins „Moonlight”, Denis Villeneuve „Nowy początek”, Kenneth Lonergan „Manchester by the Sea”

Najlepsza pierwszoplanowa rola męska

Garfield w tym gronie to pomyłka, Gosling w tym gronie jest na wyrost. Casey Affleck, do tego grona nie pasuje, bo (tak mi się wydawało) właściwie nie umie grać, ale (jak się okazało) jednak umie na poziomie godnym Oscara. [faworyt – Casey Affleck]

Casey Affleck „Manchester by the Sea”, Andrew Garfield „Przełęcz ocalonych”, Ryan Gosling „La La Land”, Viggo Mortensen „Captain Fantastic", Denzel Washington „Fences”

Najlepsza pierwszoplanowa rola żeńska

I tu problem, bo Filmotatnik widział tylko trzy z pięciu ról. Z tercetu Meryl Streep, Emma Stone, Natalie Portman zjawiskowa była ta pierwsza, bardzo dobra ta druga. [faworytka – Emma Stone]

Isabelle Huppert „Elle”, Ruth Negga „Loving”, Natalie Portman „Jackie”, Emma Stone „La La Land”, Meryl Streep „Boska Florence”

Najlepsza drugoplanowa rola męska

Byłoby bardzo fajnie gdyby Oscara dostał Jeff Bridges, bo jego szeryf jest wręcz książkowym szeryfem. Zresztą Filmotatnik będzie zadowolony, jeśli w tej kategorii dostanie jakikolwiek szeryf. [faworyt – Mahershala Ali]

Mahershala Ali „Moonlight”, Jeff Bridges „Aż do piekła”, Lucas Hedges „Manchester by the Sea” Dev Patel „Lion. Droga do domu”, Michael Shannon „Zwierzęta nocy”

Najlepsza drugoplanowa rola żeńska

Mocna kategoria. Ale Filmotatnik jest zachwycony Naomie Harris, która przekracza to, czego można się po niej spodziewać. [faworytka – Viola Davis]

Viola Davis „Fences”, Naomie Harris „Moonlight”, Nicole Kidman „Lion. Droga do domu”, Octavia Spencer „Ukryte działania”, Michelle Williams „Manchester by the Sea”

Najlepszy scenariusz oryginalny

Tak jak za reżyserię, Damien Chazelle mógłby dostać nagrodę za scenariusz „La La Land” – misterną konstrukcję z wielu klocków. Ale w tej kategorii Filmotatnik daje mu jednak mniejszą przewagę, również z powodu mocnej i wyrównanej konkurencji. Przy zastrzeżeniu, że nie widział „20th Century Woman”. [faworyt – „Manchester by the Sea”]

Taylor Sheridan „Aż do piekła”, Damien Chazelle „La La Land”, Jorgos Lantimos i Efthimis Fillippou „Homar”, Kenneth Lonergan „Manchester by the Sea”, Mike Mills „20th Century Woman”

Najlepszy scenariusz adaptowany

Eric Heisserer za „Nowy początek”, a w nim wzorowe prowadzenie widza przez historię. Nie ma dyskusji, tym bardziej że w tej kategorii brakuje Toma Forda za „Zwierzęta nocy”. [faworyt - „Moonlight”]

Eric Heisserer „Nowy początek”, na podstawie opowiadania „Historia twojego życia” Teda Chianga, August Wilson „Fences”, na podstawie sztuki teatralnej „Płoty” własnego autorstwa, Allison Schroeder i Theodore Melfi „Ukryte działania”, na podstawie powieści „Hidden Figures” Margot Lee Shetterly, Luke Davis „Lion. Droga do domu”, na podstawie powieści „A Long Way Home” Saroo Brierly i Larry’ego Buttrose’a, Barry Jenkins i Tarell Alvin McCraney „Moonlight”, na podstawie sztuki „In Moonlight Black Boys Look Blue” McCraneya

Najlepsze zdjęcia

Piekielnie wyrównana kategoria (łącznie z „Milczeniem” którego Filmotatnik nie widział, ale widział zwiastun, zna filmy Prieto i raczej nie spodziewa się fuszerki). Ale nagroda należy się Bradfordowi Youngowi za magnetyzm w „Nowym Początku”. Fraser (za obraz który jest równorzędnym ze scenariuszem narzędziem opowieści w „Lion. Droga do domu”) też mógłby ją dostać. [faworyt - „La La Land”]

Linus Sandgren „La La Land”, Greig Fraser „Lion. Droga do domu”, Rodrigo Prieto „Milczenie”, James Laxton „Moonlight”, Bradford Young „Nowy początek”

Najlepsza muzyka

Jedyna, która zostaje w uszach po filmie, to ta Dustina O’Hallorana i Volkera Bertelmanna w „Lion. Droga do domu”. Średni film ze świetnymi zdjęciami i muzyką. [faworyt - „La La Land”]

Mica Levi „Jackie”, Justin Hurwitz „La La Land”, Dustin O’Halloran i Volker Bertelmann „Lion. Droga do domu”, Nicholas Britell „Moonlight”, Thomas Newman „Pasażerowie”

Najlepszy montaż

Płynie się przez „Nowy początek”. Ten film jest jak mecz, w którym przerwa nadchodzi zaskakująco szybko. [faworyt - „La La Land”]

Jake Roberts „Aż do piekła”, Tom Cross „La La Land”, Joi McMillon i Nat Sanders „Moonlight”, Joe Walker „Nowy początek”, John Gilbert „Przełęcz ocalonych”

P.S. Na końcu trzeba dodać, że choć Filmotatnik nie odróżnia kategorii „najlepszy dźwięk” i „najlepszy montaż dźwięku” to jedno i drugie podobało mu się w „Nowym początku”.

P.P.S. Najbardziej zaskakujące w tegorocznych Oscarach jest to, że Filmotatnik nie oglądał żadnego (!) filmu nominowanego w kategorii „najlepsze efekty specjalne”.



sobota, 25 lutego 2017, kubadybalski

Polecane wpisy